KTC - Reisverslag uit Hollandsche Rading, Nederland van Mark Louw - WaarBenJij.nu KTC - Reisverslag uit Hollandsche Rading, Nederland van Mark Louw - WaarBenJij.nu

KTC

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark

16 Mei 2007 | Nederland, Hollandsche Rading

Beetje laat dit berichtje, maar ik wou wachten op de foto's. Helaas, de foto's zijn er nog niet en ik ben te ongeduldig om te wachten :p.

KTC, dat staat voor Kennis en TrainingsCentrum, welke zich op het OCMGD bevindt. Ben hier op 8, 9 en 10 mei geweest voor een training ter voorbereiding op de uitzending. En ik kan zeggen, een heerlijke training. Ik ben met mijn afvoergroep (de groene ambulance zeg maar), samen met de afvoergroep van Martijn en de hulppost (eerste gewondenopvang) van Deh Rawod flink op de proef gesteld.

In de drie dagen dat we daar waren, hebben we eigenlijk een continue aanvoer van gewonden gehad en onder zo realistisch mogelijke omstandigheden getraind. Zo hadden we het ene moment een ongeluk waar Nederlandse militairen en burgers bij betrokken waren en het volgende moment zaten we in een compleet verduisterde ruimte waar een zelfmoordaanslag was gesimuleerd met 6 gewonden/doden, zware tijdsdruk en hoge vijanddreiging.

Daarnaast was het een komen en gaan met de casussen. Het kwam er zo'n beetje op neer dat we een melding kregen, snel naar de plaats van het ongeval/de aanslag/etc. verplaatsten en daar aan de slag gingen om zo snel en goed mogelijk de gewonden op te lappen en mee te nemen. Daarna was het verplaatsen naar de hulppost (waar ook 2 artsen waren) om de gewonden over te dragen. Dit alles ondersteund door radiocontact met de opsroom (een soort meldkamer) en de hulppost. Na de overdracht was het snel weer herbevoorraden en de auto op orde maken en dan kwam meestal de volgende melding gelijk alweer.

Ondanks het hele drukke schema heb ik echt genoten van de training. Met mijn afvoergroep heb ik echt een hele goede prestatie neergezet en dat geeft echt een onwijs goed gevoel. Wij gaan in ieder geval met een heel erg goed gevoel die kant op en weten wat we aan elkaar hebben en dat is allemaal erg fijn. Het liep gewoonweg allemaal erg lekker, de communicatie, de samenwerking, de behandeling van de gewonden op zich, echt alles. Het leuke van deze week was (naast die paar biertjes met oude bekenden :p) dat alles ook op video en foto vast is gelegd. Het beeldmateriaal moet ergens deze week binnen komen, dus als één van jullie eens een keertje wil zien wat ik nou echt doe, doe even een belletje/mailtje of wat dan ook, kan ik het een keertje in bewegende beelden laten zien.

Ow, doe trouwens sowieso maar even contacten, want het duurt niet lang meer voor ik weg ben, nog een weekje schieten, drie weekjes op de ambulance werken en een weekje cursus en dan is het zover, hoog tijd om nog een keertje te gaan stappen dus.

• 17 Mei 2007 - 09:20

Chantal:

hey stuk,
    ik ben super benieuwd naar de bewegende beelden van de oef. dus als die binnen zijn maar gauw een keertje afspreken.
    en natuurlijk gaan we nog stappen voordat je naar het verre boze afganistan toe gaat.
    with a lot of love.
    you know who

• 17 Mei 2007 - 11:33

Marjanka:

Hoi hoi!

Klinkt als een aanrader! Ga er waarschijnlijk eind van het jaar heen met de afvgp. Zou het zeker leuk vinden hier een x wat van te zien. Weet je je postadres al van daar?

Gr, Mar

• 17 Mei 2007 - 12:19

Nienke:

Hé Mark,

Zag dat je me op msn had aangesproken, maar door een nieuw thuiswerggebeuren was ik niet afgemeld, terwijl mijn pc toch echt uit stond! Vlg keer beter dus.

Goed dat je het zo naar je zin hebt en het is vast prettig om het gevoel te hebben straks goed voorbereid die kant op te gaan!

Ik houd me ook aanbevolen voor je adres aldaar maar dat wist je al!

Liefs Nienke

• 26 Mei 2007 - 07:48

Uk:

klinkt goed allemaal!
    Ook hier is postadres gewenst :)anders met ik allemaal kaartjes opsparen, haha.
    (en is er al een datum bekend, vm afreizen naar EHV)
    take care en vergeet je WoW niet op te zeggen :P
    xx

• 01 Juni 2007 - 08:56

Wie Anders:

ja doe mij ook ff zo'n postadres...want anders kom je nog porno tekort daar en dat kan natuurlijk niet

MvG die kale dikke uit Holl. Rading