Laatste stukje en leven gered! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Mark Louw - WaarBenJij.nu Laatste stukje en leven gered! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Mark Louw - WaarBenJij.nu

Laatste stukje en leven gered!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark

22 Maart 2007 | Noorwegen, Oslo

Het zit er alweer bijna op. Ik zit nu in Bomoen, op het basiskamp. Vanmorgen hebben we de hele handel ingepakt en zijn we vertrokken. Eindstatistieken: 92 patiënten gezien en 1 leven gered!

Leven gered? Ja, leven gered. Op de één na laatste dag (gister) begin ik de dag als gewoonlijk. 06:30 gaat de wekker en ik stap onder de douche. Om 07:00 aan het ontbijt en Freek afwisselen. Freek heeft samen met Daniël de nachtdienst hier gedraaid om de oefenende eenheid (de genie) steun te leveren waar nodig. De genie (legerbouwvakkers) heeft de nacht buiten geslapen in tentsheet-tents(tentonderkomens). Dit om toch een koudweertrainingselement in de oefening te bouwen. Om 08:05 stormt er een Sergeant de hulppost op: "Kom gauw, ik heb een vent, die is neergestort en hij reageert niet meer!" Ik ren gelijk naar Tony en Erwin, stuur Tony naar de BV om zo snel mogelijk naar het onderkomen te rijden en zeg Erwin welke spullen hij in moet laden. Rennend naar mijn gewondentas haal ik Freek uit zijn bed om de hulppost klaar te zetten voor een gewonde.

Omdat het even duurt voordat een BV kan gaan rijden, ren ik al naar het slachtoffer. Ik vind een jongeman, in een slaapzak gestopt die nauwelijks reageert op een pijnprikkel. De ademweg is vrij en hij haalt nog wel adem, dus besluit ik hem zo snel mogelijk te vervoeren. De BV komt inmiddels aangereden. Inladen en wegwezen. Achterin geef ik de jongeman alvast zuurstof. Op de hulppost aangekomen werk ik mijn protocol netjes af, ik begin hem wel even te knijpen want het slachtoffer reageert inmiddels helemaal niet meer. Onderkoeld blijkt, hij heeft een temperatuur van 34,7, aggressief opwarmen en 2 warme infusen er in. Langzaam komt hij (gelukkig) weer bij. We gaan door met het opwarmen en inmiddels is het basiskamp gewaarschuwd en de dokter ingelicht.

Eenmaal opgewarmd en bij positieven gaat de jongeman met de ziekenauto naar het basiskamp, hij heeft het gehaald.

Voor ons een heel spannend begin van de dag. Samen met mijn team hebben we een erg goed gevoel overgehouden aan de uitgevoerde behandeling. Alles liep vlekkeloos in elkaar over en ieder heeft zijn taak met verve uitgevoerd! Daarvoor bedankt Freek, Erwin, Tony en Peter!

Voor mij was het een goede happening en het is goed om te weten dat onder stress ook alles gewoon goed doorgaat. Alleen altijd jammer dat zulke dingen kunnen gebeuren. Wel weer een schoolvoorbeeld waarom je de koudweerdrills altijd in acht moet houden.

Goed, ik ga me nu voorbereiden op mijn terugreis. De spullen zijn ingepakt en morgen rijden we de boot op om 11:00 uur. Ik ga voor een veilige tocht en spreek iedereen (hopelijk :p ) snel weer!

• 22 Maart 2007 - 14:48

Eva:

Echte held!
    Veel plezier op de boot! We spreken elkaar wel via sms!

Kus

• 22 Maart 2007 - 15:20

Uk:

Oe! Wie had dat gedacht, aan het einde van de oefening nog ff stress! Maar goed gedaan hoor, zuster Gilga ;P Had je je healingrobe aan zeker?
    Sterkte op de boot (ik als ex-Marinevrouw weet dat je er gewoon altijd je tijd kotsend op doorbrengt, gniffel)
    Tot gauw!

• 22 Maart 2007 - 15:30

Gijs:

Errug stoer verhaal! Heeft die lange opleiding toch nog zin gehad:) Sneu voor die jongen (loopt-ie alweer?), maar jij hebt even een (fijn?) stukje oefening gehad! Veel plezier op de boot (iets met bars en casino's toch?:)), zie je volgende week weer!

• 22 Maart 2007 - 17:45

Leo:

Petje af Mark en je team!!!
    Klasse. Werpt die lange opleiding toch al vruchten af!!
    Goede reis terug gewenst!!

groet
    Leo

• 22 Maart 2007 - 23:26

Mike:

Neem aan dat je die vent een douw gegeven hebt wegens het ongeschikt maken voor de dienst...

klasse pik, zo ken ik je weer

• 23 Maart 2007 - 19:25

MaDGoaT:

OEPS!!!!
    Goed gehandeld Law!!!!

Juist als je het niet verwacht natuurlijk, daar pakken we een pilsje op

greetz

• 24 Maart 2007 - 15:05

Boris:

Goed bezig, heb je toch nog iets geleerd daar op het OCMGD, behalve bier drinken en .....

Netjes dus!

• 25 Maart 2007 - 15:48