Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Mark Louw - WaarBenJij.nu Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Mark Louw - WaarBenJij.nu

Jeruzalem

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark

30 April 2007 | Israel, Jeruzalem

Hoe komt een mens hier?

Nou ja, simpel, met het vliegtuig naar Tel Aviv en dan via een dodemansritje met een 10 personen taxi naar Jeruzalem et voila!

Waarom ik hier ben? Tsja, ik zat vorige week zondag in de trein en bedacht me ineens dat ik een week vrij had zonder echt iets te (moeten) doen. En toen kwam het op als poepen: Jeruzalem! Daar was ik nog nooit geweest en ik was er ook wel nieuwsgierig naar. Zodoende.

Moet wel zeggen dat ik tot zover enorm positief verrast ben. Ik denk dat het land rijk is (de mensen alleen niet altijd). Begon al op de luchthaven, enorm modern, Schiphol ga maar inpakken, hier is het mooier, moderner en vooral GROTER! Ik stond echt versteld, het is hier echt mooi. De snelwegen zijn ook super, beetje jammer dat de taxi dacht dat ie een motor was en zichzelf overal maar tussendoor wurmde. Wel grappig trouwens, je hebt hier weet ik 't hoeveel manieren van transport, gebruikelijk zijn de trein, de bus, de taxi en de neshertaxi (gedeelde taxi). Ik ben met die laatste gegaan en stond voor een eurootje of 7 voor m'n hotel (reis van 3 kwartier).

In Jeruzalem heb je een duidelijk meer toeristisch deel en een minder toeristisch deel, met andere woorden, een goed verzorgd, stervend van de weet ik wat voor tentjes (verkoop, eten, etc.), mooie straten en bezienswaardigheden en een deel waar echt alleen maar gewoond/gewerkt wordt. Dat deel ziet er ook een stuk minder aantrekkelijk uit. Het stikt hier trouwens van de politie en militairen op straat....en ze zien er op scherp staand uit. Geeft een deels veilig, maar ook een beetje raar gevoel.

Duur is het hier ook niet echt. Niet dat het niet duur kan, maar het is toch redelijk onder de Nederlandse prijzen denk. Zo zit ik bijvoorbeeld in een oke hotelletje, 1persoonskamer, goeie douche en goed bedje voor een 50 euri's per nacht. En beschikbaar, dat was ook wel handig, want ik had nog geen hotel toen ik van Schiphol vertrok. Gelukkig was dat in Tel Aviv (aankomst) zo geregeld.

De rest van de dag heb ik in de oude stad doorgebracht, grappig om te zien dat die stad uit een aantal lagen bestaat en overal wel wat te doen/te zien is. De stad bestaat uit grofweg 4 districten, het Christelijke (woei, kruistochters), het Joodse, het Moslim en het Armeense deel. Allen met hun eigen historische dingen (heul veul dingen, ongeveer een kerk of 2 per straat). Met name het onderste deel van de straat staat vol met winkeltjes (bazaar) en in het bovenste deel wonen gewoon nog mensen. Erg bijzonder als je bedenkt dat die complete oude stad eigenlijk een groot museum is. Lekker interactief met winkeltjes en bewoners, zelfs boven het geboortehuis van de maagd Maria.

Anyways, ik ga vandaag nog lekker even verder met toeristisch ontdekken en foto's maken, morgen heb ik ook zoiets in de planning en daarna wil ik terug naar Tel Aviv, stappen en strand, lijkt me een goeie afsluiter!

Ow en nog een bedankje naar Gijs en Liam. Gijs, bedankt voor het boek, de vlucht was nu erg leuk! Liam, bedankt voor het brengen.

  • 30 April 2007 - 08:35

    MadGoat:

    Haha je bent er al!!

    Leuk man, klinkt als een mooie stad. Ik ga ervan uit dat je de christen honden goed vertegenwoordigd en de kruistocht in je eentje voortzet!!

    amuzeer je

  • 30 April 2007 - 08:44

    Gijs:

    He! M'n zaterdag was wat uitgelopen, was dus vergeten je een vette reis toe te wensen... Maar dat is het hoe dan ook wel, zo te zien! Vermaak je daar, en maak ajb. nog een flink stel foto's, ziet er echt mooi uit daar!

    Gijs

  • 30 April 2007 - 20:31

    Eva:

    Wat leuk zeg zo'n tripje! Geniet ervan!

  • 30 April 2007 - 20:43

    Swiffer:

    hey ouwe avonturier, leuk verhaal heb je geschreven. Die foto van het toilet was ook erg apart maar ik denk dat juist de sterilisatie nodig is nadat jij een nuke geproduceerd hebt Haha.

    Mocht je op het strand nog vrouwelijk schoon tegenkomen maak je daar ook ff een foto van? is altijd leuk voor thuis

    Veel plezier daar en tot binnenkort

    greetz tuur

  • 01 Mei 2007 - 14:00

    Empatie:

    Goed bezig. Beetje je (zuurverdiende) belastingcenten op maken. Hopelijk bedoelde ze met het op schrift op die plee dat jij (chemisch)gesteriliseerd wordt! Stel je voor, nog zo'n abstein! Veel plezier nog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Dit wordt mijn reisverslag/dagboek-in-den-verre/waar-hang-ik-uit-ding. Ik ben namelijk militair en dat maakt dat ik nogal eens van huis ben. Op deze manier wil ik iedereen op een leuke manier op de hoogte houden. Veel leesplezier met de reisverslagen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 31410

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: