Helaas alweer bijna voorbij - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Mark Louw - WaarBenJij.nu Helaas alweer bijna voorbij - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Mark Louw - WaarBenJij.nu

Helaas alweer bijna voorbij

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark

02 Mei 2007 | Israel, Tel Aviv

Nou, laatste avondje alweer :( Maar groot feest wacht, want in Tel Aviv moet je zijn voor de feesten zeggen de verhalen!

Maar eerst even de afgelopen dagen beschrijven, weten jullie ook waar ik aan toe ben/uit hang/doe. Ik ben tot vandaag in Jeruzalem gebleven. Heb daar een hoop leuke dingen gezien. Het is helemaal leuk om te zien hoe oud en nieuw elkaar hier weten te vinden. Neem nou bijvoorbeeld de stereotype jood, je kent ze wel: lange baard, pijpekrullen langs de oren, zwart pak en een soort van cowboyhoed. De echte oudheid leeft helemaal bij die lui en zeker in de strikte opvoeding/geloofsleer. Bijzonder om zo iemand te zien, helemaal als ie downhillend op z'n mountainbike voorbij komt scheuren, gillend door z'n mobiele telefoon dat de aandelen verkocht moeten worden. Oud en nieuw dus.

Verder ben ik nog wat dieper in de cultuur gedoken. Heb een local op de kop getikt om me een privetoer over de Via Dolorosa te geven. Voor de leken onder ons (net als ik tot eergister), dat is de route die Christus heeft afgelegd vanaf zijn veroordeling t/m zijn kruisiging. Heb de local hier 20 euri voor betaald (hij vroeg 60, vette afzetter) en das wel redelijk wat, maar in vergelijking, de gezamelijke tour met een mr. guide kostte 25 euri. Nu kreeg ik een mooie privetoer en hoefde ik niet bang te zijn achtergelaten te worden in een grot. Ik betaal namelijk pas achteraf en ach, het eindpunt is een enorme kerk, als ie me daar wil verlaten...swa. Op deze route zijn 15 punten gemarkeerd met bijzonderheden, zo liet ie hier en daar zijn kruis vallen en kwamen een aantal mensen hem helpen of wat dan ook. Leuke grap is dat Jezus op een goed moment tegen een muur aan leunde (punt 9 geloof ik). Dit stuk muur wordt nu door Jan en alle man aangeraakt want oh wat is dit heilig. Mijn privelocal wist me echter ook te vertellen dat sinds de kruisiging de stad Jeruzalem zeven keer met de grond gelijk is gemaakt. Wel heel erg bijzonder dat ze die ene steen die hij aangeraakt heeft nou net weer iedere keer op hebben kunnen graven. Wat een enorm geluk, wat een enorme onzin, het oudste stukje steen daar is verdorie 350 jaar oud! Nou ja, wel weer een mooie tourismeboost.

Verder heb ik in Jeruzalem nog even wat culinair genoten. Dat kan hier tenminste nog voor een normale prijs. De eerste avond in een mooi "duur" restaurantje zitten genieten voor 30 euri (2 gangen), de avond daarna als oudhollandse vetklep zitten maccen en de laatste avond een lachertje gehad bij een Italiaan, 3 gangen en koffie voor 18 euri inclusief fooi. Hmm....dit land bevalt mijn buikje wel :p

Nou moet ik eerlijk zeggen dat Israel sowieso wel een landje is waar ik nog wel eens terug wil komen. Het is hier zo'n beetje doorlopend mooi weer. Jeruzalem was een graadje of 32, Tel Aviv doet 't voor 25 (maar met prachtig strand). Hoopjes cultuurdingen hier en aangezien ik mij soms ook wel eens wat kruisvaardig voel, zeker een boeiende historie.

En dan Tel Aviv hè, mooi strand, prachtig weer, ik bruin :D De zee ben ik echter niet te lang ingeweest, het begon op een goed moment nogal te waaien en dat gaf sterke onderstroom. Omdat ik nogal zwem als een zieke otter, heb ik het risico maar niet genomen om te verzuipen. Op het strand was het weer goed toeven, werken aan het bruinschema en sigaretten aangeboden krijgen van een schone deerne :D. Nou rook ik helaas niet, dus gaan we vanavond maar stappen.

Ik verblijf nu trouwens in een hostel. Ook een lachertje, ik betaal nu de helft van de prijs in Jeruzalem en de enige twee verschillen zijn dat de douche niet op m'n kamer is (moet ik delen met iemand anders op de gang, maar ach, das ook niet voor het eerst ;) ) en dat ik nu een twee persoonsbed heb.

Tot zover maar weer even, ik heb net m'n 3e biertje weggewerkt, dus ik ga maar eens wat eten scoren. Bier doet namelijk nogal wat met zon d'rbij. Hey, tot thuis. Ow...en Maurice en Mike, dinsdag ben ik weer op 't OC en vrijdag neem ik vrij....

Nou, foto's geplaatst en nog maar even wat extra info, we zijn immers weer anderhalve dag verder en veilig in Nederland.

Dingen geleerd in Israel:
- Jezus had nog mats met z'n Via Dolorosa, het grootste deel van de route is downhil
- De klaagmuur staat om mount Moria heen, ik maar denken dat die film in Nieuw Zeeland opgenomen was
- Nooit zomaar een sigaretje of een drankje van een leuke jongedame aannemen, dit is de eerste stap naar een huwelijk (en liefst binnen een half jaar)
- Je moet overal op afdingen (ook in de taxi, op de markt, voor internet), en voor eenderde van de prijs wordt je nog net niet genaaid
- Israel is überveilig, het land in telde 6 veiligheidscontroles, het land uit 10 en hoopjes lastige vragen
- Iedere Israeli moet het leger in, drie jaar waarvan minimaal 1 1/2 in de Gazastrook (hebben we 't hier toch beter)
- Tel Aviv is de stad voor de Westerse vrouw, ongelogen 6 kilometer met kledingwinkels voor vrouwen

En voor verdere spannende verhalen, nodig me maar een keertje uit om wat te drinken :p

  • 02 Mei 2007 - 15:49

    Mar:

    Hallo zuster!

    Leuk je verhalen te lezen! Welkom terug in klompenland, waar alles oh zo klein,winderig, koud maar groen is! Spreek je snel.

    Gr, broeder

  • 04 Mei 2007 - 10:40

    Gijs:

    Nou, welkom terug dan maar weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Dit wordt mijn reisverslag/dagboek-in-den-verre/waar-hang-ik-uit-ding. Ik ben namelijk militair en dat maakt dat ik nogal eens van huis ben. Op deze manier wil ik iedereen op een leuke manier op de hoogte houden. Veel leesplezier met de reisverslagen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 96
Totaal aantal bezoekers 31421

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: